Om Profilm


Begyndelsen
Det hele startede en sommerdag i 2005 i ejendomsfotobranchens spæde år. De første digitale spejlreflekskameraer var kommet på markedet få år forinden. En ny branche var født og den var allerede i rivende udvikling. Det var lige fra mastefotografering til blå himmel garanti på alle udebilleder. Det var før ordet finanskrise var på verdens forsider og det var dengang folk talte om friværdi og samtalekøkkener, mens alle ejendomsmæglerne rundt omkring i landet havde forrygende travlt med at vurdere og sælge boliger. Flere og flere ejendomsmæglere droppede deres egne kameraer og begyndte at samarbejde med de nye professionelle ejendomsfotofirmaer der var begyndt at blomstre op. Det var dengang Profilm startede hjemme i et hjørne af soveværelset i et lille charmerede byhus fra 1800-tallet. Efter ganske få måneder blev pladsen for trang og Profilm flyttede ind i nogle hyggelige kontorfaciliteter i A.L. Passagen 7, lige midt i Kolding centrum.

Konceptet dengang
Konceptet dengang var meget traditionelt. Det var et firma med mange fastansatte medarbejdere, leasede biler, masser af købt fotoudstyr, tornhøje faste omkostninger og alt redigeres og udvikles in-house. Med andre ord “Made in Denmark” og med sloganet “Kvalitet, service og hurtig levering”. Det var virkelig SUPER og der skulle ikke mangle noget, men det var også ret tungt at balancere med, i en branche med store sæsonudsvingninger i et stærkt prispresset marked. Og for det ikke skal være løgn; navigerede vi igennem lige igennem en orkan af en finanskrise der startede i efteråret 2008. Konceptet dengang fejlede egentlig ikke noget. Det var godt, men det samme koncept ville være ekstremt sårbart den dag idag – og det tror vi ikke længere på er bæredygtigt fremover i denne branche.

Gazelle virksomhed
Årene gik og virksomheden voksede og voksede. Vi overlevede med nød og næppe finanskrisen uden at afvikle én eneste medarbejder. Og vi blev endda landsdækkende virksomhed i 2009. Der var godt styr på processerne, finanserne, kundeservicen og kvaliteten. Så meget, at vi til vores store overraskelse i 2011 pludselig fik et brev fra Børsen om, at vi var blevet en Gazelle virksomhed. Det vakte stor glæde hos alle medarbejderne i Profilm ApS og det var en kæmpe anerkendelse for vores fælles indsats. På det tidspunkt var vi ca. 25 medarbejdere i Profilm ApS. Året efter blev vi kontaktet af ejendomsfotofirmaet Zentuvo, der var ejet af den norske kapitalfond Foinco AS med henblik på et samarbejde, der hurtigt viste sig at være et opkøb.

Perioden med Zentuvo
I perioden med Zentuvo blev det danske, svenske og engelske kontor nedlagt og lagt sammen med det norske kontor i Oslo som et fælles skandinavisk kontor, der håndterede kundeservicen og produktionen. Det betød også, at Profilm blev lukket ned, alt blev sammenlagt og forandringsprocesserne blev iværksat. Det var en periode med utroligt mange store projekter som blev løst. F.eks. var Zentuvo de allerførste der introducerede 3D-Matterport® i Danmark i 2015. En del projekter var også ret omfattende og tidskrævende oven i al driften. Til sidst valgte Foinco AS at prioritere anderledes og trække stikket ud af Zentuvo AS i 2018 incl. datterselskaberne i Danmark, Sverige, Norge og England.

En ny begyndelse
Året efter i 2019; efter lukningen af Zentuvo; blev det en ny start for Profilm. Denne gang som et nyt stærkt koncept med stor fleksibilitet, lave variable omkostninger, motiverede frie fotografer der hver dag står på mål for deres arbejde – altsammen skræddersyet til ejendomsmæglerbranchen og boligmarkedet. Et franchisekoncept for selvstændige ejendomsfotografer der har brug for professionel sparring, et stærkt netværk, samt et integreret bestillingssystem. Og endelig friheden til at vælge selv, hvor man motiveres til at brænde for sit fag og yde det bedste for sine egne kunder. En ny æra er begyndt. Velkommen til Profilm.